wybor-odpowiedniej-opony-rowerowej-facebook-ikona

Wybór odpowiedniej opony rowerowej

Czy wiesz jaka opona rowerowa jest najlepsza do Twojego roweru?

Osoby, które nigdy nie interesowały się tematem opon rowerowych, mogą mieć problem z wyborem odpowiedniej opony. Źle dobrana opona rowerowa, doprowadza do np. nieodpowiednich oporów toczenia, złej przyczepności, wysokiego poziomu hałasu. Aby nie pogubić się w szerokim asortymencie, postaramy się poruszyć najbardziej istotne kwestie dotyczące opon rowerowych.

Podział opon ze względu na technologię wykonania:

Opona rowerowa drutowa - jak sam nazwa wskazuje w gumę wtopiony jest drut stalowy. Drut ma na celu nadanie oponie odpowiedniego kształtu oraz jej ustabilizowanie. Obecnie często zamiast drutu wykorzystywane są włókna syntetyczne, które mają na celu zmniejszenie masy opony rowerowej.
Odporność na przebicie i wysokość ciśnienia w oponie uzależniona jest od tzw. TPI, czyli gęstość oplotu na cal kwadratowy. Oplot to nic innego jak nitki, które są odpowiednio ukształtowane pomiędzy krawędziami opony. Im więcej nitek tym opona bardziej wytrzymała.

Opona-CONTINENTAL-RACE-KING-26-2.0

 

Opona rowerowa zwijana - wnętrze opony zwijanej wypełniają włókna kevlarowe, które pozwalają na złożenie opony, ale również maja wpływ na wagę opony. To dość wytrzymała opona, ma dobrą przyczepność i jest odporna na ścieranie i przebicia. Niestety przy takiej oponie trzeba pamiętać o sprawdzaniu ciśnienia. Jeśli ciśnienie jest zbyt małe, to opona może się zsunąć z obręczy.

Opona-zwijana-CONTINENTAL-RACE-KING-26-2.2

Opona rowerowa szytka – to połączenie dętki z oponą, którą nakleja się na nieco inną niż tradycyjna obręcz przy pomocy taśmy lub kleju. Taką oponę stosuje się głównie w rowerach szosowych i torowych. Szytki zapewniają niższą masę, małe opory toczenia i lepsze „trzymanie się” na zakrętach.

 opona-szytka-b&w

Opony dzielą się również na dętkowe i bezdętkowe:

Dętkowe - to tradycyjne zestawienie czyli dętka + opona. Wadą opon dętkowych jest konieczność mocnego pompowania, wszystko po to, aby chronić dętkę przed jej uszkodzeniem np. przyszczypnięciem. Duża ilość powietrza doprowadza do tego, że mamy mniejszą przyczepność do podłoża.

Bezdętkowe – te opony wymagają specjalnych obręczy, które mają uszczelniane otwory na nyple. Opony bezdętkowe posiadają od wewnątrz dodatkową warstwę gumy, a krawędź obręczy wraz ze stopką opony są szczelnie połączone, co daje efekt nie przepuszczania powietrza. W tej sytuacji dętka jest zbędna, a zawór wkręcony jest w obręcz. Opona bezdętkowa ma grubsze ścianki boczne i jest odporniejsza na dobicie opony do obręczy. Dzięki temu nie wymaga tak dużego ciśnienia jak w oponie dętkowej.

Podział opon ze względu na kształt bieżnika:

Slick - to opona rowerowa przystosowana do jazdy po mieście. Charakteryzuje się gładkim bieżnikiem, mniejszymi oporami toczenia i niskim poziomem głośności przy jeździe na asfalcie. Jadąc po leśnej drodze lub piaszczystym terenie, taka opona będzie miała mniejszą przyczepność do podłoża, a w zakrętach nie będzie trzymać trakcji.

opona-rowerowa-slick

Semislick - to opona uniwersalna. W środkowej części opony znajduje się gładki bieżnik, niepowodujący dużych oporów toczenia podczas jazdy na asfalcie. Na bocznych krawędziach opona posiada tzw klocki, które zapobiegają traceniu przyczepności w trudnych warunkach. Taki bieżnik dobrze sprawdza się na utwardzonym podłożu.

opona-rowerowa-semislick

Opona z bieżnikiem tzw opona terenowa - to opona przystosowana do jazdy w ciężkim i błotnistym terenie. Zazwyczaj stosowana w rowerach MTB (tzw. Góralach). Taka opona bardzo dobrze trzyma trakcję poprzez „wgryzanie się” bieżnika w miękkie podłoże. Ma to ogromne znaczenie podczas podjazdów i zjazdów. Wysokość bieżnika ma znaczenie jeśli jeździ się po błocie, natomiast na twardym podłożu opona rowerowa z wysokim bieżnikiem nie ma dobrej przyczepności.

opona-rowerowa-terenowa

 

Wielkość (wysokość) i szerokość opony

Na każdej oponie istnieje informacja o rozmiarze opony.
Np. 28” x 1,75 (622 x 47) czyli wielkość opony to 28”cali i pasuje na obręcz 28”, oznaczenie w milimetrach to 622, a szerokość opony to 1,75” cala, czyli 47 milimetrów.
Im szersza opona, tym lepsza trakcja na górskich, leśnych ścieżkach. Niestety jadąc po asfaltowej drodze szeroka opona zwiększa opór toczenia. Szerokie opony głównie stosowane są w rowerach typu MTB (górskich). Natomiast wąskie i gładkie opony stosuje się w rowerach szosowych.

Najbardziej popularne rozmiary opon to:

Rozmiar koła cale Wielkość (rozmiar obręczy w mm)
 12 1/2  203
 16  305
 20  406
 24  507
 26  559
 27,5  585
 28  622
 29  622
 27  630

Warto dodać, że oznaczenia kół nie zawsze są takie same np. koło 28” może mieś oznaczenie 700 C, a np. koło 29” oznaczenie 622 mm, koło 27,5” 585 mm lub 650 B

Mieszanka gumowa

Ważna jest również mieszaka gumowa, jej skład i twardość. Opona powstaje poprzez połączeni 2 lub 3 mieszanek gumy. Nylon należy do podstawowych części opony. Ma on ułatwiać dopasowanie się opony do podłoża. Butyl (guma butylowa), np. umieszczona wokół krawędzi opony ma ochraniać obręcz przed uszkodzeniem.
Istotne znaczenie ma również mieszanka gumy używana do tworzenia bieżnika. Zmiana proporcji poszczególnych komponentów gumy sprawia, że opony mogą wyglądać identycznie, ale mają zastosowanie do odmiennych warunków. Agresywna jazda wymaga opon o twardych i wysokich klockach po bokach bieżnika. Niski i miękki bieżnik opon zalecany jest przy jeździe technicznej.

Najpopularniejsze mieszanki :
70 a – twarda, niska ścieralność, małe opory toczenia, słaba trakcja.
60 a – dobra przyczepność, średnia ścieralność.
42 a – miękka,bardzo dobra przyczepność, szybka ścieralność.

Jak powstała opona pneumatyczna?

Pewien Pan, który był lekarzem weterynarii chcąc usprawnić rower swojego syna, postanowił nałożyć na twarde koła rowerowe (tricykla), konstrukcję z płótna wzmocnionego gumą. I w taki sposób John Boyd Dunlop (5.02.1840-23.10.1921), stał się wynalazcą rowerowej opony pneumatycznej, którą opatentował rok później. W 1890 roku Dunlop założył firmę Pneumatic Tyre and Booth’s Cycle Agency w Belfaście i stał się pierwszym masowym producentem opon rowerowych. W 1896 roku producent papieru Harvey du Cros, odkupił od Johna patent i od tej pory Dunlop rozpoczął współpracę z firmą rowerową Bowden and Gillies.

Ciekawostka

Zapewne nie wszyscy o tym wiedzą, ale od jakiegoś czasu dostępna jest opona z wkładką antyprzebiciową firmy Schwalbe. Opona Schwalbe Marathon Plus, jest oponą najnowszej generacji. Idealnie sprawdza się na długiej wyprawie, czy w codziennym użytkowaniu. Mocna konstrukcja, o wyraźnym trekingowym profilu bieżnika. Opona posiada wkładkę, która zabezpiecza oponę przed przebiciem, oraz paski odblaskowe, aby być widocznym na drodze.

opona-antyprzebicowa

Dobór odpowiednich opon rowerowych ma ogromny wpływ na odczucia podczas jazdy rowerem. To dzięki nim możemy zyskać małe opory toczenia, dobrą przyczepność, zmniejszyć masę roweru.

Opona rowerowa wybrana? A czytałeś już jak dobrać koło rowerowe?

Po więcej informacji zapraszamy do naszego serwisu rowerowego.

Komentarze są zamknięte.