hamulce-rowerowe-porady

Hamulce rowerowe rodzaje

W rowerach stosowane są różne systemy hamulcowe. Nie każdy typ hamulców nadaje się do wszystkich rowerów. Postaramy się choć trochę przybliżyć ten temat opisując różne rodzaje hamulców.

Hamulce rowerowe rodzaje

Hamulce rowerowe dzielą się na:

  • tarczowe,
  • szczękowe,
  • bębnowe,
  • rolkowe,
  • torpedo.

Hamulce tarczowe - hamulce tarczowe dobrze hamują w błocie i na deszczu, a z pozostałymi hamulcami w takich warunkach różnie bywa. Niestety ich cena w porównaniu z innymi hamulcami, jest dość wysoka. Zaletą hamulców tarczowych jest to, że uszkodzona obręcz nie rzutuje na działanie hamulców.
Hamulce tarczowe dzielimy na mechaniczne i hydrauliczne.
W hamulcach hydraulicznych wykorzystuje się płyn hamulcowy, natomiast w hamulcach mechanicznych linkę stalową. Dzięki swojej prostej budowie tarczowe hamulce mechaniczne możemy naprawić w każdej chwili. Natomiast hamulce hydrauliczny wymagają serwisowania, albo dużych umiejętności. W obecnym czasie większą popularnością cieszą się hamulce hydrauliczne. Najczęściej stosowane są w rowerach MTB.

Hamulec-tarczowy-tyl-XLC-DISC-BRAKE-BR-D02-01

 

Hamulce szczękowe – to tzw szczęka, do której przymocowane są klocki. Dociskanie klocków do obręczy, powoduje zatrzymanie koła. Wadą tych hamulców jest wrażliwość na warunki atmosferyczne. Głównie stosowane są w rowerach szosowych.

Hamulce szczękowe dzielimy na:

v-brake – charakterystyczną cechą tych hamulców są długie proste ramiona. To dość popularne hamulce.
Są uniwersalne i najczęściej możemy jest spotkać przy rowerach MTB.

hamilce-szczekowe-v-brake-01

 

U-brake – to tzw tradycyjne hamulce. Ramiona szczęk mają kształt półkolisty i umieszczone są na jednym piwocie.
Stosowane przy rowerach miejskich i szosowych.

hamulce-szczekowe- u-brike-01

Cantilever – to hamulce, składające się z dwóch szczęk, które mają osobne piwoty (osie obrotu).
Błoto, śnieg, deszcz, negatywnie wpływają na cantilever. Wadą tych hamulców jest to, że mają małą odporność na warunki atmosferyczne i jeśli uszkodzimy obręcz, to hamulce przestaną działać.

hamulce-szczekowe-cantilever-01

 

Hamulce bębnowe – ich masa jest większa nich szczękowych. Konstrukcja jest na tyle skomplikowana,
że bez wizyty w serwisie raczej się nie obejdzie. Najczęściej stosowane są w rowerach miejskich.

hamulce-bebnowe

Hamulce rolkowe – mają opinie hamulców działających w każdych warunkach atmosferycznych. Przeznaczone są głównie do rowerów miejskich. Hamowanie odbywa się dzięki mocnemu ściskaniu dwóch tarczy. Stanowczo odradzamy zjeżdżanie ze stromych zjazdów rowerem z hamulcami rolkowymi.

hamulce-rolkowe-01

 

Torpedo – pamiętacie z dzieciństwa hamowanie poprzez cofnięcie pedałów? To właśnie torpedo. To piasta wolnobiegowa, w której system hamujący uruchamia się dzięki cofnięciu pedałów.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

 

Jaki rodzaj hamulców rowerowych wybrać

Według nas, najlepsze hamulce rowerowe, to hamulce tarczowe, ponieważ hamują w błocie i na deszczu, a z pozostałymi hamulcami w takich warunkach może być problem. Zapewne nie wszyscy o tym wiedzą, ale do hamulców tarczowych i v-brake potrzebne są inne klamki, niż do hamulców bębnowych, rolkowych.

Do hamulców hydraulicznych tarczowych stosuje się dwa rodzaje płynów hamulcowych. Olej mineralny lub syntetyczny tzw DOT 4 lub DOT 5.1. Początkujący rowerzysta powinien wiedzieć, że tych płynów nie wolno mieszać. Połączenie płynu syntetycznego z mineralnym i na odwrót, może doprowadzić do tego, że np. spuchną uszczelki, albo uszczelki zrobią się kruche.
Pamiętajcie, że sprawne hamulce to podstawa bezpieczeństwa. Im więcej jeździcie, tym częściej należy sprawdzać hamulce. Konserwacja i serwis hamulców rowerowych dla jednych to błahostka, dla innych „czarna magia”. Wszystko zależy od tego jakie umiejętności, i jaki system hamulcowy posiadacie w swoim rowerze.

W naszym sklepie internetowym i stacjonarnym, zakupicie różne rodzaje hamulców rowerowych.

Jeśli macie jakieś pytania, albo problem z hamulcami, to zapraszamy do naszego serwisu rowerowego.

 

Komentarze są zamknięte.